
Vanliga misstag bland nya företagare
Att starta eget företag är en stor utmaning och första frågan du ska ställa dig innan du tar det klivet, ÄR DU REDO FÖR DET!?
Vet du vart fallgroparna är?
Vill du ha hjälp att undvika de?
Nedan ger jag fem exempel på de vanligaste misstagen som nya företagare gör när de först startar.
Ingen koll på ekonomin
Ett företag lever och dör på hur bra skött ekonomin är. Som företagare måste man ha kontroll på sitt pengaflöde från början till slut. Har man inte tillräckligt bra förståelse för företagsekonomi när man börjar är det bäst att ta in extern hjälp.
För lite marknadsföring
Många nya företag anser att marknadsföring är dyrt och satsar därför väldigt lite, eller till och med inget alls, på det. Missförståndet är att all marknadsföring är dyr och därför inte värt pengarna för ett nytt företag. Vill man leva upp till sin dröm som företagare så är just marknadsföring det som genererar till kunder, nyfikenhet och reklam. Är man duktig på den biten själv så finns många sätt att marknadsföra sig som är helt gratis eller för en mindre kostnad men jag rekommenderar att ta hjälp av en expert så du kan lägga din värdefulla tid på de företagsmässiga uppgifter du har kunskap inom.
Förändra affärsplanen
Ett företag börjar ju oftast med en affärsplan. Ett vanligt misstag är att hålla sig till denna oavsett situationen. Vill man bli ett framgångsrikt företag måste man ha förmågan att ändra sin affärsplan efter varifrån man faktiskt får sina inkomster och utveckla därefter. Att bli fast i en affärsplan kan sänka ett företag helt.
Ingen koll på konkurrensen
Praktiskt taget alla företag har konkurrenter i en utsträckning eller annan. Man ska dock inte bara se dem som någon att tävla mot utan även lära sig av. När man tittar på sina konkurrenter ska man både titta på vad de gör rätt och vad de gör fel, och dra lärdom av båda.
Inte lyssna på sina kunder
Kunderna bestämmer marknaden. Om det inte finns någon efterfrågan ska man inte bli förvånad när man inte får något sålt. Lyssna därför alltid på vad kunderna gillar och inte gillar med den produkt eller tjänst de köper. Kan man erbjuda det kunderna verkligen vill ha och på ett sätt de föredrar kommer man alltid att se bättre framgångar.